Friday 2 August 2019

Pengalaman Aku Tentang Sunscreen/Sunblock Setakat Ini

 Hi guys! I'm back! 

Hari ini aku nak cerita pasal sunscreen pulak. Aku rasa aku agak menderita daripada kekeringan muka lately dan aku rasa lah kan, ini adalah sebabkan sunscreen yang aku pakai yang mengandungi alkohol. Well aku pakai sunscreen murah je so hadap lah kan dengan segala negativity yang timbul. Sesuai lah dengan harga. But somehow benda ni tak appear dekat semua orang sebab ada je yang aku kenal sesuai pakai sunscreen ni, mungkin dia tak dry skin, dia tak alah pada alcohol and so on.

Aku pakai sunscreen Biore macam yang kat bawah ni

Around RM16.++ kat Watson
Skincarisma.com

                                     

Around RM24 kat Watson


Botol kuning tu adalah botol kedua aku which masa first aku pakai no issue and aku agak happy la sebab dah lah murah, okay plak pada aku so teruskan je la. So bila dah masuk botol kedua ni aku rasa macam something wrong somewhere and aku tak jumpa punca. Sama juga dengan botol biru. Itu yang dah kira botol ketiga aku sebab dulu-dulu aku pakai botol biru sangat lah perfect, muka nampak glowing je lepas pakai. Macam mana aku boleh jumpa masalah ni?

Pertama, bila aku nak solat aku wipe segala apa yang ada kat muka aku guna Micellar water Garnier Pink which yang ni tak pernah bagi masalah kat aku seumur hidup aku pakai tapi now, bila aku wipe lepas tu aku rasa muka aku ketat sangat sangat sangat macam kering gila. Aku macam pelik takkan la sebab Micellar water ni pulak yang menyebabkan muka aku kering gila.


Previously before aku repurchase Micellar water ni, aku pakai Nutox Micellar Water, plus Nutox ni siap ada Lactic Acid dalam dia which mana yang tahu, Lactic Acid tu bagus untuk orang yang Dry skin. 'Basically, lactic acid helps to keep the skin moisturized and feeling less dry. When you use lactic acid regularly, it can also improve signs of aging. It stimulates collagen renewal and can firm your skin. Hyperpigmentation (AKA sun spots or age spots) fade and fine lines and wrinkles soften and smooth out.' 


So aku memang pelik gila dengan apa yang terjadi and now aku macam tengah lelong Micellar water aku tu, aku aku patut tarik balik hahahha Btw siapa ada plan nak beli pikir dulu k sebab pahit kalau kena kat bibir mungkin sebab ingredient dia lactic acid.


Aku beli RM14 kat Shopee masa tengah sale. 

So basically masa aku pergi klinik, Doctor bagi aku Sunscreen from EGO Sunsense Sensitive Light PA++++ SPF50+. Apa benda +++ tu? Itu pun ada cerita dia sendiri betapa pentingnya +++ tu pada sunblock korang.  
Aku nak review sikit pasal EGo ni, actualy today 1st day aku pakai Ego ni and aku rasa sunblock ni sangatlah greasy and melekit kat muka aku. Susah nak blend and bla bla bla senang cerita memang aku malas betul nak pakai, tapi memandangkan nak tunggu payment masuk baru beli yang baru, gigihkan jua okay! EGO ni mengandungi Niacinamide which is a good thing sebab aku sangat lah suka semua produk aku ada ingredient ni HAHA. Tapi, will I purchase? Emm nope! 





Next nanti aku ceritakan pasal apa beza satu + and banyak ++++. 

Till next time!

No comments:

Post a Comment