Saturday 3 August 2019

Macam Mana Cara Nak Pilih Pencuci Muka | How to Choose Facial Cleanser

Hey guys! Welcome back to my blog! Again hari-hari rasa nak buat Vlog tapi muka tak cantik. So now kena banyak and rajin guna skincare lah baru boleh cantikkan muka, so nanti baru boleh tayang muka dekat Vlog. Gitewww

Basically today aku nak share pasal facial cleanser. Once upon a time ago, aku pakai je semua jenis cleanser yang di claim bagus, mencantikkan, memulihkan, oil skin and etc... Sedangkan aku baru sedar yang aku sebenarnya DRY SKIN! Sebab apa aku kata aku is dry skin?

I made a test to my own skin, cara ni aku dapat from blog Iman Abdul Rahim, lepas mandi basuh muka semua tu jangan letak apa-apa dekat muka, biar je. Lepas 2 jam ada rasa tegang? Rasa kering? Ataupun tiba-tiba muka dah berminyak? So itu lah type muka u ols! Or korang buat tissue test macam gambar bawah ni okay!


Ataupon kalau nak ketahui type muka korang guna machine yang konon memang itu lah type muka korang, korang juga boleh pergi AEON Wellnes untuk ketahui dengan lebih tepat. Boleh check dalam website AEON Wellness mana yang ada Beauty Check ni. Aku tak pernah try lagi tapi rasanya weekend ni nak pergi la so baru boleh buktikan secara benar-benar terbukti yang skin aku ni type apa kan.


Basically aku nak cerita pasal Facial Cleanser. Kan muka kita ni sebenarnya lebih bagus kalau dapat guna low ph cleanser. Yang ni pulak aku dapat ilmu dari Bye Pana punya FB. Memang bermanfaat dan senang nak faham segala apa yang dia beritahu. Less words, more images. Kenapa mesti muka kita guna low pH cleanser? Ini adalah sebab kulit kita ni average pH 4-6 je, so lebih bagus kalau kita pakai cleanser yang lebih kurang dengan kulit kita punya pH kan. Ehh ! Cleanser korang adalah antara cleanser yang tak tersenarai dalam low pH cleanser?!


Fret not sis! Kalau u ols da beli pencuci muka mahal-mahal tu tapi tak low pH, pakai je tapi make sure lepas tu pakai toner okay sebab toner tu fungsi dia adalah untuk mengembalikan pH muka korang yang da tinggi sebab currect cleanser korang ke tahap pH yang normal kembali. Itu lah fungsi original toner tu. So kalau korang dah pakai cleanser yang los pH, korang tak pakai toner pon takde masalah. Tak payah nak bazir-bazir duit add toner dalam skincare routine kan. Tapi aku pakai je hydrating toner sebab muka i ols kering! Wuuuuuu!


Im using this toner now sebab toner ni ada Arbutin for whitening juga

Kalau u ols punya pencuci muka dah habis and plan to buy new one, make sure korang buat research dulu cleanser yang mana adalah more suitable untuk skin type korang okay. Example benda yang kita perlu utamakan adalah seperti ingredients, low pH ke tak, gentle ke tak and etc...
Selalunya ingredient yang kurang bagus yang ada salam cleanser is SLS, alcohol, and fragrance. Contoh cleanser yang ada SLS. Korang boleh tonton video tentang SLS and Cetaphil kat sini.



So u ols jangan la pakai pilih cleanser yang famous, terus grab tanpa membaca review, ingredient and so on. Kalau korang tak reti nak baca ingredient, try google je and kadang-kadang i ols sendiri tak reti i akan google macam ni "Cleanser yang bagus Iman". Kenapa ada nama Iman belakang tu? Itu adaah Iman Abdul Rahim HAHAHA dalam blog dia ada banyak isi atau details tentang sesuatu benda dalam skincare yang aku nak tahu. So memang aku selalu jadikan dia sebagai penunjuk atau reviewer aku and paling penting bahasa dia sangat mudah difahami ye. Itu yang paling penting.

Kat bawah ni aku bagi contoh sekali low pH cleanser untuk tatapan umum.



Click to shop:
shopee.com.my/ainothman

Till next time!

No comments:

Post a Comment