Tuesday 14 March 2017

Trip to Sabah Day 2 : Kundasang

As'salam.

Lepas beberapa bulan baru nak update plan/trip ke Kundasang. Pergi August, update next post on March. Sebab baru teringat yang aku dah lama tak update blog. Boleh lah jadikan kenangan later kan.

Kita proceed for Kundasang.

Keesokannya harinya kitorang pinjam kereta kawan husband yang duduk kat KK, Baik sungguh dia terima kasih awak. Tak de plak gambar dengan dia. So dari hotel kami tunggu dia jemput then terus anta dia dulu dekat rumah nenek dia near Tamparuli kot.

Jalan menuju ke Kundasang

Jalan nak ke Kundasang ni bukanlah jalan yang sangat cantik, dia macam jalan-jalan kampung je. Lepas tu ada lah banyak-banyak gerai jual Sinalau Bakas(Babi Hutan) or buah-buahan. Kitorang memang tak singgah mana-mana pun nak beli apa-apa, adalah singgah satu gerai durian tapi mahal nak mampus. Ramai jugak cakap kalau durian jangan lah cari kat Sabah, memang tak patut lah.
Tempat pertama kami sampai is Kinabalu Park. Takde apa pon cuma pemandangan Gunung Kinabalu je tapi sape nak hiking memang situ la starter dia. Ouh yea siapa nak p Kundasang ni make sure korang dah isi minyak siap-siap sebelum nai Kundasang ye. Takut jarang-jarang ada stesen minyaknya.

Memang track untuk bergambar tapi masa kami p tu tutup mungkin dalam renovation.

Belakang tu lah pintu masuknya. Ada bayaran dikenakan, lupa dah berapa.
Next, kami terus pi puncak Kundasang yang memang betul dekat pekan Kundasang.
Btw, korang waze je lokasi korang nak pergi memang akan jumpanya punya.

Gambar fav aku
Lepas bergambar di tepi-tepi jalan, kami pun pi la makan dulu sebab memang ada baca blog mengatakan makan chicken wing kat Kundasang terbaik. So pergi cari kedai, jumpa lah kedai ni.
Ada makanan panas and bakery juga

Lupa lah harga berapa tapi tak mahal sangat pun and sedap gilaa

Sebab sis macam kenyang so sis makan kek dia je nampak sedap dan memang sedap weyh

Lepas makan pusing-pusing dalam tu bergambar lah juga

Done makan, kitorang pun bergerak ke lokasi terdekat. War Memorial Kundasang. Adalah sejarah dia sendiri, can check google yeah.

Done, kita bergerak ke Desa Farm pula. Ni yang seronok kot sebab mak aku asyik kata tempat ni best. Tengok orang perah lembu susu katanya, aku pula memang la tengok, tapi sambil perah susu lembu tu boleh berak kencing pula. adoiii

Jalan nak ke Desa Farm, memang berbukit bukau sambil tengok perkampungan mereka dan jalan sempit ye. Hati hati

Sikit lagi nak sampai Desa Farm, pemandangan toksah cakap.

Dah sampai, mestilah beli aiskrim. Rasa, biasa je. RM5

Nak tengok lembu, tapi pukul 3. So melepak dulu kaluu

Haa nilah proses dia. Lembu tu dari farm dia kat bawah nun beratur jalan ke sini. Bijak betul.

Harga fresh milk dan lain lain

Beli juga bawak balik, Syahril kata sedap.
Next, pergi Tagal Ikan Sungai Moroli. Takde apa yang best, melainkan hanya ikan-ikan yang macam fish spa tu, kecik kecik kan, ni yang gedang gedang. Memang rasa macam dia nak ngap kaki korang. Aku ikut waze mai sini, jauh jugak dari pekan Kundasang.

Kena bayar, tak ingat berapa RM

Itu ler ikan-ikannya. Besar besar weyh. Dia ada jual makanan sekali so boleh lah beli tuk umpan ikan tu datang kat hangpa.
Next, macam dah petang dalam 5 ke 6pm. Kami pon nak balik sebab macam dah takde apa da pon dekat Kundasang. Kami tak tidur sana sebab esoknya ada plan lagi nak buat kat Kota Kinabalu. Masa nak turun tu, memang tak tahu yang jalan nak turun akan berkabus gila. Sis masa balik tu perut meragam macam kena gastrik. Mana taknya dekat Desa Farm duk makan Aiskrim dia, pastu ada minum susu dia sikit and then makan pula yogurt dia. Semua kan fresh so kalau perut tak biasa masalah jugak. So masa turun sis banyak tertido, partner masa turun tu kejap kejap kejut sis takut kot yelah tempat tak biasa kan, jalan plak tak lurus dengan berkabus. Ouh yeah, kalau hangpa naik or turun dari KK ke Kundasang nampak orang jual-jual tepi jalan, nampak SINALAU BAKAS, jangan p benti nak rasa plak. Tu duk juai Khinzir Panggang tu, hutan mai.

Sampai bawah sikit dekat petronas, aku terus p memuntahkan diri aku sebab kalau aku gastrik, aku lebih selesa muntahkan semua biar perut betul kosong baru rasa selesa. Sampai je kat KK dah gelap dah so terus pergi cari tempat makan. Kami singgah kat sebelah Pasar Filipine. Biasa biasa je sebab aku pun makan makanan bergoreng je, Partner duk cari ketam yang kulit nipis tu takde pula. Lepas makan kami terus pi jalan kat Pasar Malam taktahu apa nama dia tapi memang dekat tengah town betul, tapi kalau kat KL ala ala Chow Kit macam tu lah. So lepas tu terus lah kami balik hotel. penat betul. Esok nak p Pulau yeahhhh.