Tuesday 1 September 2015

Irregular Period and Cyst

As'salam.

Anyone with this experience? Irregular period. Bila kita dengar perkataan tu, kita macam ala rileks la nak takut apa. Ataupun anda pernah mengalami sengugut? Still normal for us sengugut tu kan. But have you search about Cyst? Fibroid and PCOS?

First, let we discuss what is Cyst.

Cyst adalah sejenis ketumbuhan. Ia bukan kanser kerana cyst tidak merebak secara merbahaya. Ketumbuhan ini membesar secara perlahan lahan tanpa merebak ke tempat lain seperti paru paru dan hati. Cyst sebenarnya adalah poket/bola/kelompong nipis yang mengandungi air/bendalir dan apabila ia berada dalam ovari, ia dipanggil ovarian cyst. Kelompong ini pada asalnya adalah normal bagi wanita kerana mengandungi telur/ovum. Namun, apabil kelompong ini tidak menetas apabila sudah matang dan tidak mengeluarkan telur untuk disenyawakan, sebaliknya membesar melebihi saiz 2cm, maka ia dinamakan ovarian cyst. Saiznya boleh bertambah selagi ianya tidak menetas dan boleh menjadi seperti saiz biji kacang atau sebesar buah tembikai. 

Yes, Cyst adalah sejenis ketumbuhan. I repeat, ketumbuhan. Dan lets take a look tanda-tanda anda ada Cyst.

1. Banyak kali ‘cyst’ dan ‘tumour’ pada kilang ovary dijumpai secara kebetulan, ketika wanita berkenaan sedang menjalani pemeriksaan untuk tujuan lain. Tidak ada tanda dirasai. 
2. Gangguan dalam pusingan haid saperti lambat atau tidak datang pada waktu yang di jangkakan, haid tidak teratur saperti diluar waktu haid atau ia datang sedikit sedikit tetapi berpanjangan. 
3. Mandul atau kurang subur atau berulang kali gugur. 
4. Sakit senggugut, sakit waktu persetubuhan atau sakit perut tanpa mengira masa. 
5. Perut membesar tanpa hamil. 
6. Putus haid pada umur yang muda (Premature menopause) 
7. Gangguan kencing atau air besar. 
8. Dalam kes kanser ovary diperingkat lambat – hilang selera makan, susut berat badan, perut kembung, sakit pinggang dan letih lesu. 
Bagi perempuan, rahim kita adalah maruah dan mahkota kita. Jadi dari awal lets protect our uterus!

Ada satu produk yang aku jumpa dimana banyak testimoni mengatakan produk ini berjaya mengecilkan atau mengecutkan rahim yang ada Cyst.

Shaklee merupakn kombinasi minyak borage yg mengsndungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.
FUNGSI GLA COMPLEX :
1. bg wanita yg punyai kitaran haid yg x teratur ~ gla membantu mengawal & mengatur kitaran haid.
2. bg yg dh lama ingin mndptkn zuriat ~ gla mampu meningkatkn kesuburan.
3. bg yg sering mengalami PMS ~ gla membntu melegakan sumptom2 pra haid spt sakit perut, sakit pd buah dada, & ketidakselesaan.
4. bg wanita yg hampir/sedang putus haid ~ gla melegakan tanda2 putus haid.
5. bg yg ingin cantik ~ gla mnjadikn kulit lebih berseri2, glowing, menguatkn kuku & rambut.
6. bg yg ada jerawat ~ gla seimbgkn hormon yg tidak stabil, sering mrnyebbkn jerawat tumbuh tanpa sebab pada muka.
7. utk kesihatan menyeluruh ~ gla menguatkn imun tubuh, mengawal kencing manis & darah tinggi, kawal kolesterol, baik utk fungsi saraf.
Bnyknye kebaikan GLA Complex shaklee ni, nmpk je botol kecik, tp power sangat! 

I just try this produk and till today adalah kesan positif yang berlaku, tak perlu lah diceritakan di sini. Will update more few week later maybe bout this.

No comments:

Post a Comment