Wednesday 15 April 2015

How To Plan Your Engagement : Part 1

As'salam People

I'm not a good writer, and I'm actually writing just for myself.

Aku tak suka menaip panjang-panjang, idea memang banyak dan apa yang nak ditaip pun memang da berlingkar dalam kepala otak, tapi bila nak disuruh menaip, end up aku akan menaip half way sajo. Macam sekarang ni pun aku rasa macam nak berhenti menaip dah tapi aku teruskan jua. Kita tengok lah sampai mana ye.

Soon will be my first big day, In Shaa Allah.


So let's see how you should plan your engagement day.


  1. Checklist Majlis Pertunangan
          Do you have your checklist yet? Dalam masa terdekat ini, aku agak rajin google what we need when planning for our big day, dan salah satunya yang penting to have your own checklist. Bagi aku, apa yang dorang da list dalam checklist tu semua memang dah ada dalam kepala but somehow kita kan manusia biasa, manalah tahu last minute kelam kabut semua hilang.
  • Waktu / Tempat >Rumah Sendiri
  • Jumlah hantaran > 3 balas 5
  • Hantaran : DIY / Tempah >As of now tempah/sewa
  • Warna pakaian > Based white 
  • Wang hantaran dan Mas Kahwin > Wang hantaran dah but mas kahwin dunno
  • Cincin > Settle
  • Pelamin > DIY
  • Makeup > Som make up kan
  • Jurugambar >Sara 
  • Jamuan makan > Masak Sendiri
  • Goodies > Im thinking of having goodies. But let me update kat bawah nanti
  • Handbouquet > Aku nak fresh flower. Kalau boleh bunga lily atau babybreath.

2. Baju Pertunangan
    Disebabkan aku bekerja di tempat yang menjadi syurga warga Kuala Lumpur bershopping sakan tak kira apa jua termasuk baju-baju pengantin dan juga barangan seperti itu, sampai ke hari ini(15 April 2015) aku masih tak beli lagi sebarang baju untuk majlis aku nanti. Frankly said, I'm in the midst untuk turunkan sedikit berat badan aku so dengan harapan kalau beli lambat sikit boleh lah nanti baju tu nampak cantik sikit bila dipakai, dengan harapan lah kan. Tapi impian aku to have white dress with lace or white kurung with lace. I love something looks vintage and of course jawapan dia adalah lace. Walaupun white is mo similar for solemnization, tapi aku masih lagi berharap ia sesuai untuk pertunangan dan abaikan kata-kata orang sekeliling, end up it is your big day. Cuma apa yang aku pakai nanti of course lah aku akan recycle buat baju raya ke takdelah just keep it dalam almari and do nothing with it. Rugi siol. Bajet, RM300 and below.

3. Jumlah hantaran
    3 dari pihak lelaki dan berbalas 5 dari pihak perempuan. Starting memang aku tak nak ada sebarang hantaran untuk majlis aku dan mak aku pun kata tak perlu untuk ada hantaran, nanti nikah je buat hantaran. Tapi biasalah, bila dah ramai yang bagi pendapat what so ever, end up aku buat keputusan we do it as ada-ada saja. So jadi lah 3 balas 5. Even 3 and 5 ni pun macam pecah kepala duk pikir berdua nak bagi apa sampai macam dah tak ada benda nak boleh bagi sebab macam tak perlu and ada tu macam tak appropriate pula nak bagi. Im thinking of giving my self telekung, Quran, handbag, and sepasang baju kurung buat raya. So cukuplah 3 dulang tapi ada juga yang bagi pendapat kata masa pertunangan banyakkan makanan sebab nanti nikah tak tahu dah nak bagi apa. But for me, aku tak kisah lah nanti nikah bagi lagi. Hewhewhew For lelaki side, mungkin nak bagi kek, sepasang baju melayu, minyak wangi, buah dan cokelat. Masih dalam perancangan. In Shaa Allah.

4. Tema Hantaran
     Aku tak rasa aku ada tema hantaran. Sebab hantaran aku sewa, as of now untuk lelaki aku pilihkan warna biru. Reason aku sewa dulang yang dah siap digubah sebab aku rasa aku tak ada masa nak menggubah dan aku tak rasa aku creative untuk gubah hantaran aku sendiri. Bila tang orang punya pandai pula aku pergi komen. I just need something simple yet nice. 

5. Pelamin
    Untuk pelamin, I will not spend RM300 just for pelamin, Ouhhh untuk pertunangan I don't think pelamin is necessary, its based on your budget actually. Kalau ada bajet lebih memang tak salah untuk ada mini pelamin for your big day but for me RM300 is macam a big amount lah. Sebab you can do any other things with that amount kan. For sesiapa yang nak DIY pelamin sendiri pun boleh, tapi bila aku survey harga-harga yang diperlukan for own DIY pelami pun bagi aku bajet still kena tinggi jugak and aku tak rasa aku sempat untuk siapkan semua itu. So plan aku just to buy kain berbulu di Kamdar dengan harga discount sebanyak RM18 lebih semeter and bentangkan dekat spot yang aku nak duduk nanti. And I think I need dua pasu bunga jugak kot untuk letak di kiri dan kanan aku untuk mencantikkan dan menyerikan lagi lah kononnya. Untuk bantal yang aku kena duduk tu, ada kawan kat office kata boleh dapat untuk sewakan atau pinjam tapi tak confirm lagi lah, jangan nanti aku lipat toto bagi tinggi sikit and aku alas je dengan kain bulu tu hahahaha
     Actually aku ada few mini pelamin yang menarik perhatian aku juga if aku ada niat nak buat mini pelamin tu nanti.

Aku ada terfikir nak duduk atas kerusi, but emmm nahhh
Copyright : The Owner
6. Make up
    Untuk Make up aku minta BFF aku je make upkan. Make up tools and kit pula pinjam Fauzi punya. Ok done

7. Jurugambar
    As per planning awal-awal, Along tunang Sara yang akan jadi jurugambar tapi last minute dia ada kenduri so Sara yang akan ganti dia untuk jadi jurugambar. As long as ada yang boleh ganti, dah okay hehe

8. Jamuan Makan
    Untuk makanan, ingatkan nak ambil katering tapi 100pax dah RM1000 so dah banyak pula guna duit kat situ so end up mak kata masak sendiri sajo. Lagi bagus leh masak masakan ala-ala kita-kita. Nenas gulai ikan masin. Perghhhhh

9. Goodies
    Part ini aku suka. Mula fikir nak bagi yasin and tasbih amount 1pcs RM2.00. Tapi macam tengah fikir-fikir lagi lah. Tapi end up semalam Som ada tunjuk satu gambar goodies yang akak dia dapat. Botol kaca dihiasi bunga kat tutup nya dan isi dalam dia ada kismis and kurma. At the same time hari tu Ecah ada tunjuk kilang yang ada jual botol kaca yang murah, and bentuk botol macam botol jem tu. So why not kita try kan. Isi kan aje kismis dua kaler dalam botol tu, kismis boleh dapat dari Mercucita.com. Located at Batu 3, Shah Alam. Boleh beli kismis 1KG dalam RM10 je. Botol jem tu pulak boleh dapat dekat kilang dia dekat Kota Damanara, even you can walk in untuk lihat size botol dan terus boleh borong. Min 60pcs and ada yang serendah RM0.60. Glassplastic.com. Idea aku, isi kismis dalam botol and ikat botol tu dengan tali guni dan gantung lah macam tag kat tali tu sekali. Simple but creative. Kalau nak creative lebih sikit balut la kepala botol tu dengan doiley paper and ikat sekeliling botol tu.

Salah satu contoh tapi ini tak guna tali as hiasan,
Copyright : http://our-wedding-journal.blogspot.com

10. Handbouquet
      Am thinking of Babybreath or Lily. Tapi nak fresh flower. For me dua-dua jenis bunga ni senang sikit nak gubah so macam tak payah nak pening. But I'm more to bunga lily. 




So whatever it is Ain, good luck on planning your first big day. 

Assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment